سلامت بانوان، سلامت خانواده

همراه با مامای خود به سوی سلامتی، آگاهی، آرامش خاطر روز افزون

سلامت بانوان، سلامت خانواده

همراه با مامای خود به سوی سلامتی، آگاهی، آرامش خاطر روز افزون

سلامت بانوان، سلامت خانواده
دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
۲۴
آبان ۹۷

❇️بیماری های تیروئید❇️

میزانبیش از حد یا کم  هورمون تیروئید در خون مادر برای جنین مضر است. سطح پایین هورمون تیروئید با کمبود و ضعف IQ در دوران کودکی ارتباط دارد. در کسانیکه تیروئید سالم دارند مصرف 220 میکروگرم ید در روز جهت حفظ عملکرد تیروئید لازم است که آن را در ماست و شیر، و همچنین نمک یددار و خصوصا مکمل ید میتوان یافت.

❇️دارو ❇️

به طور معمول، به زنان باردار توصیه می شود که هیچ دارویی مصرف نکنید، مخصوصا در سه ماهه اول بارداری. برای مثال، داروهای رایج مثل آسپرین میتواند سبب خونریزی در مغز کودک شود. 

مصرف استامینوفن در دوران بارداری ممکن است با ADHD و بیش فعالی مرتبط باشد (اگر چه زنان باید در صورت نیاز توسط پزشکان آن را مصرف کنند). داروهای ضد افسردگی ، مانند Vicodin و Oxycontin همچنین ممکن است باعث نقایص مادرزادی و سایر مشکلات جدی بارداری شود.

مصرف داروهای ضد صرع مثل سدیم والپروات در دوران بارداری. موجب تولد نوزادانی با IQ پایین میشود. 

❇️استرس (و گرسنگی)❇️

استرس مادر در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلا به بیماری مغزی مادرزادی را در کودک افزایش دهد. استرس های شدید احساسی در طی اولین ماههای بارداری، ممکن است در پیشرفت عصبیت نوزاد موثرباشد، و منجر به افزایش خطر ابتلا به اسکیزوفرنیا در زندگی می شود. استرس ذکر شده در اینجا به دلیل اضطراب معمول زندگی روزمره نیست، بلکه در کسانی است که تحت  شوک شدید احساسی یا مرگ در خانواده هستند.

❇️وضعیت ذهنی مادر ❇️

 جنین به وضعیت ذهنی مادر حساس است و می تواند تحت تاثیر قرار گیرد. مطالعه ای از دانشگاه کالیفرنیا ایروین نشان می دهد که رشد در نوزادان با مادرانی که بدون افسردگی یا افسردگی قبل و بعد از زایمان بودند بهتر است. 

❇️عشق و مراقبت از کودک ❇️

 مادرانی که احساسات و عشق خود را برای نوزاد در رحم ابراز می کنند، دارای نوزادانی هستند که سالم تر، شادتر و آرام تر هستند. پیوند با نوزاد نابالغ و صحبت کردن با او به شیوه ای ملایم و دوست داشتنی تاثیرات مثبتی بر حافظه و احساساتش دارد. صحبت کردن با نوزاد در رحم نیز مفید است. نه تنها محرک صوتی و لمسی مادر بلکه ارتباط پدر با جنین درون رحم مادر هم بسیار در رشد و تکامل هوش و ذهن وی موثر است. 

❇️ورزش ❇️

 ورزش در دوران بارداری می تواند برای بهبود حرکات تنفسی جنین و همچنین توسعه سیستم عصبی مفید باشد، بر اساس مطالعه ای که در انجمن فیزیولوژیک آمریکا ارائه شده است.شواهدی نشان می دهد که مادرانی که در حین بارداری مشغول به کار هستند، بچه های هوشمندتری دارند. همچنین، طبق مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه مونترال انجام گرفته است، حدود 20 دقیقه ورزش سه بار در هفته می تواند فعالیت مغز نوزاد را تقویت کند، ورزش های هوازی باعث افزایش فعالیت میتوکندری در مغز مادر می شود و این اثر از جفت عبور کرده و به مغز جنین می رسد. 

❇️ وزن گیری کافی ❇️

وزن گیری بیش از حد منجر به بزرگ شدن جثه نوزاد و زایمان دشوار می شود که می تواند برای مغز کودک خطرناک باشد. بالعکس وزن گیری کم باعث محدودیت رشد جسمی و مغزی می شود که با IQ پایین مرتبط است. 

(میزان متناسب وزن گیری باتوجه به bmi را در مطالب آتی توضیح خواهم داد.)

❇️عدم مواجهه با آفتاب ❇️

کودکانی که مادران آنهادر طی 3 ماه اول حاملگی قرار دارند،اگر در معرض نور خورشید  نباشند ممکن است در آینده در معرض خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس(ms) باشند. ویتامین D نور خورشید برای رشد سیستم عصبی مرکزی جنین مهم است.

❇️ آلودگی هوا❇️

طبق یک مطالعه جدید، کودکان مبتلا به اوتیسم دو تا سه برابر بیشتر از سایر کودکان در معرض اگزوز ماشین، دود و سایر آلودگی های هوا قرار دارند.

❇️مصرف تنباکو و سیگار، الکل و مواد مخدر❇️

نیکوتین سبب تنگ شدن عروق خونی، کاهش جریان خون و تغذیه در جفت می شود. محققان در بیمارستان دانشگاه Turku در فنلاند متوجه شدند که کودکانی که در معرض سیگار کشیدن قبل از زایمان هستند ، خطر ابتلا به مشکلات روانپزشکی در دوران کودکی و نوجوانی بیشتر است. 

الکل از جفت عبور می کند و به جنین آسیب میزند. نوشیدن الکل در بارداری موجب تولد نوزاد با IQ پایین، ضعف توجه، مهارت های شناختی ضعیف، حافظه ضعیف، کمبود توجه و معلولیت حرکتی است. مصرف  مداوم در دوران بارداری منجر به سندرم الکلی جنین (FAS) می شود که با ناهنجاری های جنینی مرتبط است، مانند سر کوچکتر با مغز ناقص و آسیب سیستم عصبی مرکزی دائمی.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی